Skintefjell i Varteig

Lettgåtte løyper fører innover i skogen, der barnålene skinner gyllenrødt og fjellet er foldet på en måte som forteller om sterke naturkrefter for lenge siden.

I den lave vintersola farges hele skogen varmt rødlig. Stiene som går på kryss og tvers i området er preget av flittig bruk. Selv om ikke alle er merket, er det lett å finne fram.

img_6307-kopiFra parkeringen følger vi grusveien et kort stykke innover i skogen, til en bred og blåmerket sti fører opp i skogen på venstre hånd. Stien fører opp på en kolle der furuene i solhellinga ligger badet i herlig, flammende vinterlys. Hele skogen strekker på seg i den sparsomme varmen, som om den lengter etter vår og varme.
Skogen her er preget av flittig bruk. Stier – både merkede og umerkede – går i flere retninger. Et bra tips er å ta med et kart, for selv om dette er et oversiktlig og velbrukt område er det lett å velge feil sti.
Vi holder oss til blåmerket løype til vi er oppe på toppen av kollen. Her tar vi i første kryss inn til høyre på en smalere sti som svinger seg gjennom frodig bunnvegetasjon fram til tårnet på Skintefjell. Tårnet er av den gammeldagse sorten img_6292-kopiog ganske værbitt. Nye trinn er imidlertid kommet opp og tårnet er kanskje stabilt nok til å tåle en oppstigning. Dog er nok en tur til topps helst for dem med sterk utsiktstrang og null høydeskrekk.

Vi følger isteden løypa videre nordover fra tårnet og krysser det brede strekket under høyspentledningene. Her er fjellet uten vegetasjon flere steder, og der dukker et vakkert bølgeformet mønster opp i dagen; et minne om den gang massene var varme og ble eltet rundt. I skogen på den andre siden av høyspentmastene får sola svært godt tak, og det er lunt og godt. Kontrastene på lys og skyggesiden er stor i den kalde årstiden!
Stien fører inn i skogen og møter etterhvert blåmerket løype igjen. Vi følger denne østover, fram til et stikryss med skilting mot Hasle. Her når ikke sola ned, og vi rusler gjennom en kjølig, hvitkledd vinterskog. I et bekkeleie langs den gamle traktorveien sildrer vannet pludrende nedover ved siden av oss.

Snart står vi i et nytt stikryss med flere valgmuligheter. Siden sola står lavt og det snart mørkner, velger vi å ta av fra traktorveien og følge en skogsløype i retning Nipaveien. Den går i åssiden like øst for et større boligfelt før den tar oss ned og ut på Nipaveien kort nord for parkeringsplassen og bilen.

God tur!

Turfakta

Ant. km: 3
En fin tur for både store og små da det er lettgått terreng, gode løyper og OK merking. Utsiktstårn i litt tvilsom forfatning. Rastebenker og noen bålplasser. For flere turforslag, se http://www.turperler.wordpress.com

Veibeskrivelse
Med utgangspunkt i fv. 118 fra Sarpsborg mot Skjeberg; ta av ved skilting mot Hafslundsøy og Varteig kirke. Følg fv. 581 – Nordbyveien – fram til Nipa bru, og ta så inn andre vei til høyre; Nipaveien. Følg denne 0,5 km fram til et kart over området. Her er det plass til noen biler i veikanten.