Kjellandsvik på Jeløy

Morgensola gir herlig farge til et landskap i vinterdvale, og lukten av sjø kommer drivende inn mellom trærne med den veldig forsiktige morgenbrisen. Ute fra de langgrunne bankene høres lyden av mange fugler.

Fra parkeringsplassen «Nesveien syd», snor en velbrukt sti seg nedover skråningen mot vannet. Den er helt dekket av brunt fjordårsløv som røper at eik og lønn er vanlige treslag i denne skogen.

Blå merking gjør det lett å finne veien ned til vannet, der stien smyger seg nordover og ut IMG_6846-kopipå en steinete strand. Her står havet innimellom høyere enn det gjør i dag, og da er det nok lett å bli våt på bena. Steinene er svarte og flate, nesten som om de er brutt mekanisk, og trærne som vokser helt ned mot vannet har mange røtter som ligger avdekket og sårbare opp i dagen. Her vasker havet bort det som måtte være løst, så disse trærne tviholder på det som er igjen av jordsmonn.

Fra stranden ser vi ut over Kjellandsvikbukta, som ligger badet i herlig, varm morgensol. Et par sivbelter lyser gult langs bredden; her er det nok et utløp av ferskvann like ved. Lyden av fuglene der ute på de langgrunne bankene er mer intens her i åpenheten, og nå blander den seg med lyder fra industrien i Moss. Vi er på landet – og samtidig i kontakt med byen.

Blåmerkede stolper leder oss over den steinete stranden og inn igjen i et lite skogholt. Området er svært fuktig og vått, så her lønner det seg med gode sko, eller eventuelt støvler. En liten bekk sildrer nedover, og flere trær her har røttene godt eksponert, i likhet med sine naboer i strandkanten.

Kort etter krysser stien en gjerdeovergang og fortsetter gjennom et beiteområde. På grunn av det høye gjerdet er det ikke så lett å få med seg hunder her; firbente må eventuelt løftes over. Et tydelig tråkk fører videre opp en skråning der løvtrærne har funnet feste og grønn mose vokser langt oppover stammene.

På den møtende grusveien tar vi til høyre og rusler ned bakken. I veiskillet holder vi til høyre igjen og føres ned til og ut på jordet like ovenfor Kjellandsvikbukta. Nå som det er frost kan vi krysse jordet og komme ned til den lille odden rett forut, i den varme årstiden får man gå langs kanten av jordet.

IMG_6862-kopiEt smalt tråkk tar oss over en liten bekk, der masse sand og skjell er skylt på land. Både saltvann og ferskvann preger dette stedet. Vi rusler langs østsiden av den lille odden midt i bukta, helt ut til spissen. Det lukter salt hav blandet med lukten av husdyr, og fuglene der ute på grunnene holder på med morgenrutinene. Helt ytterst strekker lange flater med sort fjell seg ut i sjøen, mens en og annen spesiell stein brekker med alt det sorte. Vi ser nedover mot Moss by og indistripipene, samt nedover den vakkert bølgende østsiden av Jeløya, i retning roklubben. Vi er godt i le for nordavinden, og sola varmer deilig og minner om at våren er innen rekkevidde. Å fyre opp et lite bål på bålplassen her ute, setter litt ekstra farge på opplevelsen før returen.

God tur!

Turfakta

Lengde: 2,5
Turen er egnet for godt førlige folk i alle aldre. Blåmerket sti gjennom skog og over fjell og steinstrender. Grusvei. Våtmarksområder og enkelt fugletårn. Løvtreskog. Inngjerdet beiteområde med gjerdeoverganger. Spesielle steiner og andre spor etter vulkansk aktivitet. Tips for den som ønsker en lengre tur: det er mulig å starte turen fra Roklubben og følge stien langs vannet nordover mot Kjellandsvik. Se oversiktskart på http://www.turkart.no

Veibeskrivelse
Kjør til Moss og følg skilting til Jeløy. Følg fv. 313 over kanalen og et stykke opp i bakken, ta så til høyre; følg skilting mot Jeløy kapell og Nes. Følg veien utover; omtrent 3 km fra krysset får du parkeringsplassen på «Nesveien Syd» på høyre hånd. Den er merket med turskilt og her er plass til et par biler. Turen begynner med å følge stien ned bakken. NB! For en lengre tur, tar du av ved skilting mot Roklubben og parkerer bilen ved bygningen ved vannet. Stien langs vannet begynner på baksiden av huset.