Trollstien ved Ormtjern

Fra de underligste steder titter øyne fram; under bergvegger, oppe i krokete furutrær, på gamle mosegrodde stubber og bak lyng og mose – trollene er løs ved Ormtjern!

Idet vi ankommer Ormtjernhytta titter sola fram fra skydekket, og verden farges i gyllent lys. Sola varmer deilig og viser at jo; det er nå er det endelig vår! 🙂

IMG_7263-kopiVi er her for å følge Trollstien rundt Ormtjern. Et skilt peker ut retningen; vi går østover på nordsiden av vannet. Stien svinger seg opp og ned langs bredden av tjernet, over stokker og steiner og røtter. Det er varmt og godt her i solhellinga, og det er godt feste i de bratte bakkene. På det tykke barklaget «gynger» man avgårde, mens tau og gjerder sikrer ferden der det trengs. Vi stifter bekjentskap med «Trollefar» i starten av turen og blir bedt om ikke å forstyrre trollene – som det er veldig mange av! Det kikker fram øyne fra fjellet, noen troll er helt mosegrodde, mens andre igjen bor i barhytter ved stien. Det går sport i å finne dem alle sammen, og holde tellingen!

IMG_7265-kopiLike før gapahuken i enden av vannet, skal bukkene Bruse til å krysse broen der Trollet fra boken om «Bukkene bruse på badeland» sitter på lur like ved. Og kort etter kommer vi til selveste Trollhuset, der lange istapper henger ned over døren og et par ski er festet på bergveggen. Fra små stubber og fjellknatter utenfor kikker de fram; små og store troll som betrakter små og store vandrere.

Det er morsomt å lete etter og telle trollene hele veien rundt Ormtjern og tilbake til den lune solveggen foran hytta for en liten biteti – og deretter kanskje diskutere litt med de andre vandrerne; hvor mange troll fant du?

God trolltur!

Turfakta

Ant. km: 1
En fin familietur for godt førlige. Godt tilrettelagt sti gjennom skog. Troll kan man finne hele veien. Gapahuk i østenden av vannet. Lekeplass for barn. Søndagsåpen turhytte i vintersesongen med mange rasteplasser på utsiden. Mer informasjon om Ormtjernhytta kan du finne på Facebook. Se http://www.turkart.no for oversiktskart.

Veibeskrivelse
Kjør til Halden og følg skilting mot fv. 21 og Tistedal. Kjør forbi Tistedal og opp langs bredden av Femsjøen, fram til skilting inn mot Ormtjernhytta på høyre side av veien. Følg grusveien fram til parkeringsplassen på venstre side. Turen begynner ved å følge veien innover fra bommen; denne er velegnet for barnevogner og evt. sykler. På dager da Ormtjernhytta er oppe og bommen åpen kan du velge å kjøre helt opp til p-plassen ved hytta.