Værstestien

Gule bustehoder titter opp inne ved foten av fjellrabben, mellom små spor etter gammel industri, brunt fjordårsløv og tørre strå. Værstestien på Kråkerøy er en trivelig tur gjennom et stykke industrihistorie.

IMG_7885-kopiLydene fra byen er en sjarmerende del av denne turopplevelsen; værsteområdet syder av liv, røre og byggeaktivitet. Vi rusler over til Kråkerøy via gangbrua fra torget i Fredrikstad sentrum. Kommer du fra parkeringsplassen like ved Høyskolen går du ned mot elva og gangbrua. På høyre side rett ved brua står en stolpe merket Værstestien og Kyststien, så vi svinger ned mot vannet her og går rett på en informasjonsplakat der vi får oppgitt noen interessante tall om det gamle Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV). Deretter fortsetter stien nedover langs Vesterelva. Både stolper og informasjonsplakater dukker opp med jevne mellomrom. Vi rusler forbi høyskolen; en av de gamle bygningene – Smia – huser i dag høyskolens ingeniørutdanning. Det er fantastisk flott at de historiske byggene har blitt integrert i nybyggene istedenfor å bli jevnet med jorden!

Vi passerer Fredrikstad Stadion, og litt lenger framme ser vi den nye bilbrua over til Kråkerøy. Foran den står et digert monument fra FMVs tid; en høy metallinnretning med et tannhjul på toppen … Slikt som dette gjør det spennende å ferdes her; det dukker hele tiden opp spor etter verftet som i perioder faktisk var det største i Skandinavia. Dettte pustet fra fortiden gir dessuten området en sterk karakter; det er nesten så man kan høre værstekællane preke og fornemme støyen fra arbeidet som pågikk her ute. I vårværet er det også flott å se over til sentrum, der husene langs elva ligger badet i varm formiddagssol. Og så kommer på toppen av det hele den røde byferga kjørende oppover elva – et karakteristisk og trivelig innslag i bylivet i Fredrikstad.

Ofte blir gamle, flotte bygg revet istedenfor at man ser potensialet i dem og inkluderer oppussing av dem i de nye planene for området. Her på det gamle værsteområdet har man tenkt motsatt: sentrale deler av de gamle industribyggene har blitt restaurert og bevart og harmonerer godt med ny bebyggelse i området. Det er fantastisk bra, ikke minst fordi de gamle bygningene er med på å gi området særpreg.

Vi følger stien videre forbi informasjonsplakaten om en gammel flytedokk, der vi ser over til de nostalgiske gamle lokalene til Norsk Teknisk Porselen på andre siden av elva. OLYMPUS DIGITAL CAMERAGanske snart får vi også flott utsikt mot Fjeldberg båthavn, utløpet av Seutelva og Gressvik. Her er åpent mot nord og nokså kjølig. Så runder vi odden og kommer i le for vinden takket væreOLYMPUS DIGITAL CAMERA en glissen løvtreskog. Rustne gamle kabler, morkent treverk med gedigne bolter i og diverse metallgjenstander finnes i rikelige mengder langs stien og ved elvebredden. I enden av det lille skogholtet er det en rasteplass, laget av steinblokker som er plassert ut rundt et minne fra verftstiden. Herfra ser vi utover elva, samt innover mot en gammel dokk omkranset av flere gamle bygninger og mange digre, rustne montasje- eller løftekraner. Grunnen er full av smådeler fra den gang verftet var i drift; rustne muttere og metallbiter synes hele veien.

Snart ser vi Fredrikstad stadion rett forut. Her svinger vi tilbake mot sentrum via den nye kjørebroa, men om man vil gå lenger er det mulig å følge Kyststien videre utover mot Glombo. For de som har parkert ved Høyskolen, er det enkelt å følge stien tilbake til gangbrua.

God tur!

 

Kort historikk

Det har vært skipsbyggervirksomhet på Åsgårdstranden på Kråkerøy siden begynnelsen av 1800-tallet, men Fredrikstad Mekaniske Verksted (FMV) ble først etablert i 1870, av brødrene Jens og Andreas Jensen og Knud Dahl.

IMG_7935-kopiFMV fungerte både som servicebedrift for sagbrukene og som leverandør av verkstedtjenester til det øvrige næringslivet i Nedre-Glommaregionen, og bedriften vokste fort. I 1873 hadde FMV allerede levert sitt første dampskip, og da overgangen fra seil- til dampbåter for alvor skjøt fart tok skipsbyggingen på FMV virkelig av. År 1900 sysselsatte FMV 400 mann, i 1909 var verftet blitt den syvende største arbeidsplassen i Norge, og i 1914 var tallet ansatte kommet opp i 1.062 mann.

I historisk sammenheng vil «Værste» først og fremst bli husket som et meget stort skipsverft, i perioder faktisk størst i Skandinavia. Hele 443 skip ble bygget her, i perioden fra 1873 til 1987.

På det meste jobbet 2.500 menn og kvinner på FMV, men bedriften ga egentlig arbeid til så mange som 7. – 8.000 mennesker, ettersom en lang rekke underleverandører hadde oppdrag for verftet.

På 1980-tallet utførte bedriften oppdrag for offshoreindustrien, og Kværner ble eier. Markedet i Nordsjøen var imidlertid synkende, så i 1987 ble bedriften avviklet, og i 1998 ble verftsområdet lagt ut for salg. En 118 år lang æra var dermed slutt.

I desember 1998 solgte Kværner Eiendom AS det vesentlige av bygninger og tomteområder til et nystartet selskap etablert av en gruppe lokale eiere og investorer. Det nye selskapet, som betegnende nok tok navnet Værste AS, ble etablert med formål å revitalisere det enorme området til beste for Fredrikstad og byens innbyggere.

Kilde: http://www.vaerste.no

 

Turfakta

Ant. km: 2,5 – 3
Egnet for barnefamilier med barnevogn, men pass godt på nysgjerrige små ved elvebredden! Her er ingen sikring langs kanten.For et oversiktskart over området, kan du klikke her. Se også oversiktskart på http://www.turkart.no

Veibeskrivelse
Kjør til Fredrikstad og følg fv. 108 over til Kråkerøy, mot Høgskolen i Østfold. Du finner parkeringsplass her. Gå til gangbrua over til Fredrikstad sentrum. Værstestien begynner like ved denne.

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s