Øra

Gansrødbukta åpner seg foran oss, og siv og strå fra sommerens frodige belte med sumpvegetasjon rasler i den kraftige vinden, bøyer seg innover stien som for å omfavne oss, og kaster seg deretter til siden for å gi bedre sikt ut mot vannet.

Takrørbeltet vaier i vinden

Dette turområdet er veldig spesielt; her finnes både byens avfallsmottak og et vernet naturområde, og de utgjør begge mye av opplevelsen. Kontrastene er store mellom takrørbeltet som bølger i vinden og skinner som sølv under solen – og pipene på forbrenningsanlegget litt bortenfor, som stikker opp i horisonten og sprer gråhvit damp mot himmelen.

Forbrenningsanlegget på Øra

Fra Gansrød følger vi den blåmerkede løypa vestover, inn i og gjennom løvtreskogen. Innenfor det brede takrørbeltet som skiller oss fra havet i sør er det frodig og fuktig, og etter en fin rusletur kommer vi fram til et større, åpent platå. Her lå Gansrødbukta badeplass – et populært rekreasjonsområde for folk fra Østsiden gjennom store deler av 1900-tallet. Noen mindre stier leder opp på fjellknausen bak rastebenken, der vi får god utsikt over området. Her er også satt opp informasjonsplakater som forteller litt om stedene man rusler gjennom.

Innover i det grønne

Kystsien tar oss videre gjennom skogen, vi passerer bak noen sjøboder og kommer ut ved en som er morsomt dekorert med akterdelen av en båt – inkludert båtmotoren – på den ene kortveggen, mens baugen stikker ut på den andre!

Dekorert liten sjøbod

Kyststien svinger videre vestover i retning Øra, og vi går over Oldenborgbekken, forbi anlegget til kunstneren Art Ranger og svinger deretter utover mot vannet gjennom takrørskogen. På veien passerer vi en større, anlagt amfibiedam med et infoskilt som forteller om Oldenborgbekken og dammer som denne, som på sikt vil bidra til å øke det biologiske mangfoldet i området. Vi passerer noen løpegraver og skytestillinger fra siste verdenskrig før stien slipper oss ut på en åpen plass med en stor gapahuk som innbyr til uteliv også når været er ruskete. Vi setter kursen ut på demningen som fører forbi bygningene på Øra. Underveis kan vi lese om sirkulær økonomi, og om de mange bedriftene som har hatt tilhold her på industriområdet opp gjennom årene.

Spor fra 2. verdenskrig
Interessant lesning
Industrien har satt sitt preg på området

Vi fortsetter mot sør til vi når frem til fugletårnet; vi går rett gjennom båthavna, passerer atriumet der man ser ut på omgivelsene gjennom noen store vinduer og slår inn på den brede grusveien videre mot fugletårnet, som nå blir godt synlig oppe på haugen til høyre. Fra toppen av tårnet ser vi ut over det spesielle naturområdet på Øra. Det består av strand, øyer og sjø, og har en særegen fiskefauna med forekomster av både saltvanns- og ferskvannsarter. Reservatet er kjent for sitt rike fugleliv; totalt er det registrert over 250 fuglearter i området. Sommerstid bølger en gyllen takrørskog mot det blå vannet, mens trærne på småholmene er fulle av mellomskarv som hekker. Nå på høsten rusler fuglekikkerne rundt med kikkerten over skulderen, i håp om å få se ulike trekkfugler som raster før de flyr videre til sørligere breddegrader.

I atriumet kan skoleklasser få undervisning
Utsikt fra toppen av fugletårnet
Fuglekikkere er et vanlig syn i naturreservatet

Vi følger grusveien langs vannet fram til den ender på en brygge ut mot vest, der vi ser over Alshussundet, mot østsiden av Kråkerøy. Solen skinner og vinden stryker forsiktig og mildt over gresstrå og sensommerblomster langs bredden. Vakkert!

God tur! 🍀

Turfakta
Lengde: 6 km
Tur for alle på godt tilrettelagt sti og vei. Egnet for barnevogn og sykkel hele veien. Fugletårn. Naturreservat.

Veibeskrivelse
Kjør mot Gamlebyen i Fredrikstad og ta til venstre ved Kongstenhallen. I neste veikryss tar du til høyre, deretter første vei til venstre mot Torsnes; fv. 107. Kjør gjennom boligstrøket og ta til høyre i første kryss (ved Oldenborg). Følg denne veien utover, hold til venstre i «krysset» midt i en sving. Snart kommer du fram til parkeringsplassen ved skytebanen i Gansrød, som er utgangspunktet for turen. Google Maps lenke til parkeringen finner du her. UTM 33 N 6568036 Ø 271234.

Oversiktskart fra http://www.norgeskart.no med vår tur-rute inntegnet